Mot Kalmar med maräng!

Som ett glas champagne för själen

Precis som körsbärsträden slår ut på Lumatorget packar jag kappsäcken full med maränger och drar söderut. Imorgon fredag 4/5 ska jag nämligen åka ner till Hotell Borgholm och äta Karin Franssons mat, vilket jag ser fram emot med lika mycket förväntan som en valp som fått syn på söndagssteken. När jag ändå är i krokarna ska jag passa på att signera min kokbok Spisvärme på Bremersons saluhall i Kalmar 11-13.30 och bjuda på pytte-pavlovor. Därför har jag stått och spritsat maräng hela förmiddagen, ett projekt som först såg ut att bli lite skrymmande eftersom jag inte hade någon riktigt bra tyll till spritsen utan bara en som passar till fullstor pavlova, så den första satsen maräng hotade fylla min resväska med råge och maräng, till skillnad från syntetmaterial, låter sig inte komprimeras utan skrynklor. Tack och lov slog det mig att jag hade sett något som såg ut som en ny köksbutik i Sjöstan och efter en snabb googling, ett telefonsamtal och en promenad på några kvarter i solen (under körsbärsträden, dessutom!) hade de trevliga herrarna på KitchenLab utrustat mig med allt jag behövde i tyllväg.

Vilken skillnad! Vänster: stor och klunsig. Höger: liten och nätt. Ibland hänger det faktiskt på utrustningen.

Enormt praktiskt när välsorterade köksbutiker flyttar in i närområdet, på min ära! Nästföljande marängsatser blev väldigt mycket mer väskvänliga och det är med stor tillförsikt jag nu styr kosan mot Kalmar där jag hoppas få träffa en massa glada människor. Känner du dig på maränghumör, kom förbi och hälsa och smaka på en pavlova – väl mött!

 

1 tanke på “Mot Kalmar med maräng!

Lämna en kommentar