Nyhetsmorgon: Mixa mammas majo eller Vad gör man inte för att skjuta upp deklarationen bara en liten stund till

Jag har fått massor av reaktioner på den enkla majonnäsen jag gjorde på Nyhetsmorgon och frågor om både recept och metod, vilket känns fantastiskt kul! Jag har själv aldrig varit någon stor älskare av färdigköpt majonnäs, så när jag stötte på denna urenkla metod för att göra egen så blev jag väldigt nöjd, och om jag kan sprida den vidare så blir jag desto nöjdare. Däremot kände jag att jag behövde experimentera lite med olika metoder eftersom det inte är alla som har en stavmixer. Jag har alltid använt stavmixern sen jag såg ett tips om det någonstans för länge sedan, men knepet att ta med äggvitan har jag från min mamma som naturligtvis gör världens godaste majonnäs. Här är själva grundreceptet, så som jag gör det till just hamburgare – till andra rätter vill man kanske ha en mildare, syrligare eller sötare majonnäs. Mitt förslag är att ta lite i underkant av de ingredienser som smakar mest – senap, vinäger och salt – och sedan smaka upp majonnäsen i efterhand.

Majonnäs

4 portioner

5 minuter

Ingredienser:

1 ägg

1 tsk dijonsenap

2 tsk vitvinsvinäger

1 krm salt

1 krm vitpeppar

1,5 dl neutral matolja (alltså inte olivolja eftersom den har en tendens att ta över smakmässigt)

Salt efter smak

Gör så här:

  1. Lägg alla ingredienser i ett mixerglas.
  2. Ställ ner en stavmixer i botten på blandningen.
  3. Mixa och dra samtidigt stavmixern uppåt . Klart!
  4. Smaka av med salt och eventuellt mer vinäger.

När jag gör den här med stavmixer så är knepet just att laga den i ett högt och smalt kärl och att börja med stavmixern i botten. Min teori är att det som då händer är att ägg och senap blandas först och sedan sugs oljan in i mixerhuvudet och emulgerar lite i taget fast jättejättefort (jag inser att jag mycket snart måste skaffa mig ett ex av Matmolekyler av Lisa Förare Winbladh och Malin Sandström så att jag kan börja uttala mig om sådana här saker med säkerhet). Så med detta i åtanke satte jag igång att experimentera.

Första maj-onäsen: nästan lika dålig som skämtet, ganska tjock men på tok för rinnig 😉

Elvisp 1

Jag hällde ner alla ingredienser i en skål, stoppade ner vispen och körde den på full sula i 20 sekunder. Inte särskilt bra resultat. Majonnäsen blev rinnig även om den tjocknade något.

Andra försöket: inte bra, för tunn och rinnig

Elvisp 2

Jag hällde ner allt utom oljan i en skål, vispade sakta upp ägget och ökade sedan farten och droppade i oljan lite i taget. Mycket dåligt resultat, majon blev ännu mer rinnig.

Tredje försöket: ordentligt tjock men fortfarande lite rinnig

Handvisp (ballong)

Jag hällde ner allt utom olja i en skål och så vispade jag med ena handen först upp ägget lite, hällde sedan ner oljan lite i taget och vispade medan jag med den andra handen ringde min mamma för att få tips. Jag vispade stora, ganska kraftiga tag för att få in mycket luft och efter ett par minuters samtal hade jag en rätt hyfsad konsistens på majon (fast inte perfekt!) och jag hade också fått reda på att det recept mamma använder kommer från en instruktionsbok för hennes gamla hushållsassistent, mixerglastillsatsen. Aha! Undrar om man kan använda matberedare?

Fjärde försöket: riktigt bottenresultat, tunn och flytande

Matberedare

Jag hällde ner alla ingredienser i skålen och körde med den helt vanliga kniven, den som hackar och blandar pajdeg, i 30 sekunder på högsta hastighet. Katastrof. Majonnäsen fick en konsistens som apelsinjuice. Undvik!

Femte försöket: så här ska en majonnäs bete sig, tjock och fluffig och ligger stilla där den blir lagd

Kannmixer

Men skam den som ger sig! Längst in bland kastrullerna står faktiskt en gammal kannmixer från svunna dagar av ungdomligt drinkmixande. Nu är det dags för Den Sista Striden – vilken metod är bäst, min eller mammas? Kannmixern eller stavmixern? Tydligen är jag ju då uppväxt på kannmixermajo och tycker att den är bäst i världen, men det är ju så drygt att släpa ut åbäket varje gång man ska svänga ihop en sats. Jag vill att min lilla stavmixer ska avgå med segern här. Jag gjorde som mamma sa och hällde ner alla ingredienser MEN bara hälften av oljan i kannmixern. Sedan satte jag omsorgsfullt på locket för att inte bli knockad av högtrycksmajonnäs och så mixade jag på högsta hastighet i ca 20 sekunder. Sedan av med locket, i med resten av oljan och så mixa igen, kanske 10 sekunder. Ren magi, resultatet är snudd på perfekt!

Sjätte försöket: en perfekt majonnäs. Kan någon vara snäll att komma med en strut pommes frites till mig?

Stavmixer

Men jag måste ju också ge min trogna gamla kamp en chans att bevisa sig. I med alla ingredienser, hela mängden olja alltså, i en tillbringare (högt, smalt kärl!) och så ner med stavmixern i botten utan att sätta på den. Sedan slog jag på den och drog den sakta uppåt, ca 15 sekunder. Perfekt konsistens, majon står för sig själv och bildar små fina toppar.

De tre bästa: kannmixad, stavmixad och handvispad

Här har vi då de tre finalisterna! Högst upp till höger är den lite gulare, handvispade varianten som är tjock och god men lite rinnig. Den funkar utmärkt till coleslaw, smörgåstårta eller andra rätter när man ändå ska blanda majonnäsen med annat och den inte behöver vara så hård. Bredvid den till vänster är den vitare kannmixervarianten, som är alldeles utmärkt, och som förmodligen går att få ännu hårdare om man bara vänjer sig vid tekniken – antagligen skulle jag kunna mixa i lite mer olja och den skulle då bli ännu fastare i konsistensen. Längst fram är min stavmixervariant, vit, fast och fluffig. Jag skulle säga att kvalitén på majonnäsen blev lika bra med kannmixer som med stavmixer, men personligen tycker jag att det är enklare med stavmixern eftersom jag alltid har den till hands.

Allmänna tips om majonnäs

1. Försök se till att ingredienserna håller ungefär samma temperatur, det blir överlägset bäst resultat och minst risk för fiasko. Om ägget kommer direkt från kylskåpet, lägg det i en skål med varmt kranvatten medan du plockar fram de andra ingredienserna, 2 minuter eller så. Du kan också hälla ner alla ingredienserna i mixerkärlet (om du använder stav- eller kannmixermetoden) och låta dem ligga en stund så gör värmeutjämningen resten.

2. Män är generellt väldigt duktiga på att vispa, de har både styrkan och envisheten som krävs och de vill ogärna se sig besegrade av ett litet ägg. När jag blir trött i handleden brukar jag be om avlösning. I’m just saying. 🙂

3. Ett tips jag har fått från den kloka Husmor Lisa är att ekologiska ägg smakar så väldigt mycket att de kan störa smaken på en majonnäs eller hollandaise något och att det kan finnas en poäng med att använda oekologiska ägg de gånger då man är ute efter en väldigt ren majonnässmak. Nu brukar jag nästan alltid bara ha ekologiska ägg i kylen och jag vet att det är samma med Husmor, men det är ett tips som är värt att undersöka för specialtillfällen.

4. Smaken är olika och mat är ett personligt uttryck, så känn dig mycket fri att modifiera smaksättningen på majonnäsen. Jag tycker också att det beror på vad majon ska användas till för andra råvaror eller vad den är ett tillbehör till. Rödvinsvinäger ger lite mer stuns än vitvinsvinäger, citron är lite rundare och friskare i smaken än vinäger, dijonsenap ger en skarpare smak än vanlig senap och lite socker i majonnäsen rundar av smaken. Det viktiga är ägget, oljan och någon syra – resten smakar du dig fram till så majonnäsen blir precis så god som just du vill ha den.

Det här var alltså grundreceptet på en helt vanlig majonnäs som jag vill ha den. Jag utgår alltid från den här och använder den ofta precis som den är, gärna i stor mängd till pommes frites eftersom jag är en fullkomligt förtappad människa som har konfronterats med det belgiska köket mer än vad som är strikt hälsosamt. Men sedan kan det ju hända att man vill smaksätta sin majonnäs också! Sardeller, oliver, kapris och vitlök, färska örter som rosmarin, basilika, dragon och dill och sånt som pesto och soltorkade tomater är bara några av de smaksättningar man kan använda sig av. Min personliga favorit på just hamburgare är rosmarinmajonnäsen som också syntes som hastigast i Nyhetsmorgon.

Rosmarinmajonnäs

4 portioner

10 minuter

Ingredienser:

1 sats majonnäs (se ovan) men uteslut salt

2 kvistar färsk rosmarin

1 krm salt

Salt efter smak

Gör så här:

  1. Repa bladen av rosmarinkvistarna och finhacka dem.
  2. Mortla rosmarin och salt till ett fint, fuktigt pulver.
  3. Blanda rosmarinsaltet med majonnäsen och mixa eventuellt med stavmixer.
  4. Om du inte har en mortel, blanda ner de finhackade rosmarinbladen i majonnäsen och mixa så att majonnäsen blir ljusgrön.
  5. Smaka av med salt.

Smaklig spis! Och hör gärna av er med frågor eller tips runt majonnäs – det här var roligt! Om man skulle ta och deklarera nu då…

2 thoughts on “Nyhetsmorgon: Mixa mammas majo eller Vad gör man inte för att skjuta upp deklarationen bara en liten stund till

  1. Ping: Nyhetsmorgon: Mixa mammas majo eller Vad gör man inte för att skjuta upp deklarationen bara en liten stund till | | Fusion FoodFusion Food

  2. Hej!
    Måste prova detta på fredag. Finns ju inget godare än egen majjo!! Såg dig på frukostmorgon, super som vanligt. Du måste ju bara få ett eget mat program…snarast:) du är liksom gjord för TV:)
    Hoppas bara att jag får din bok i morsdagspresent. Har liksom hintat ett antal gånger;) gjorde ju din pavlova o den blev super god.
    Kram från ett fan!
    Helene

Kommentera

