Nyhetsmorgon: mina burgerliga värderingar

I lördags morse roade jag mig kungligt! Jag var nämligen med i Nyhetsmorgon och grillade hamburgare, visserligen i grillpanna (men ändå!), för att uppmärksamma att tjälen har gått ur marken och det är dags att börja grilla. Att grilla är något som vi svenskar bär väldigt nära våra hjärtan. Grill smakar sol och semester, värme och lättja, sådant vi njuter så mycket av av och får så lite av att vi måste utnyttja säsongen från dag ett om vi så ska behöva smörja in oss med konsistensfett för att överleva ute i trädgården.

400 g kärlek

Jag valde att göra just hamburgare eftersom hamburgaren ibland blir något av en ful ankunge i grillsammanhang – man glömmer liksom bort hur fantastiskt gott det kan vara med en kärleksfullt ihopsatt burgare eftersom man mest förknippar den med snabbmat och panikhunger.

Det finns flera nivåer av burgare – den hastigt inköpta nötfärsen i snabbköpet vid en spontangrill, den butiksmalda färsen på riktigt gott kött där man kan beställa precis den blandning man vill ha eller kanske få butikens alldeles egna signaturblandning och den hemmalda färsen där man kan pumpa in kärlek och omsorg i varje stadium av burgarbygget. Men alla har de den fantastiska fördelen att den är så lätt att anpassa efter tycke och smak. Genom att förbereda några olika tillbehör och sedan fokusera på själva köttet skapar man de bästa förutsättningarna för en Riktigt Härlig Hamburgarupplevelse. Det blir både lättsamt och njutbart att låta matgästerna mecka ihop sin egen burgare och dessutom ganska kul att se vad de väljer – här är jag, här är min burgare!

Karamelliserad lök

Min bästa hamburgare är den som smakar riktigt mycket kött, en upplevelse som går tillbaka till min första amerikanska hamburgare som jag åt på ett sunkigt, stekosigt hak utanför Chinatown i San Fransisco när jag var 15. Den bestod av en jättestor, ganska grov fralla med hård skorpa, en rejäl köttpuck med kolsmakande grillyta och saftigt, rosa innanmäte och en skopa brynt lök från stekbordet. Senap och ketchup fick man hälla på själv. Denna burgare hade inte kunnat skilja sig mer från den snälla ostburgaren med mjukt, processat kött som man fick på Clock hemma i Uppsala och när jag tog den första tuggan så reste sig håren på mina armar. Den smakadehelt annorlunda – vuxet och liksom lite farligt, främmande och spännande och amerikanskt – allt det som jag ville ha av livet just då, vid 15 års ålder. Och den smakade kraftfullt, intensivt KÖTT.

Inspirerad av Five Napkin i New York - rosmarinmajonnäs och karamelliserad lök.

Jag har ätit andra, mer finessrika hamburgare både i Sverige och USA sedan dess, och jag har tagit med mig det bästa från dem när jag gör min egen hamburgare. Men i botten ligger alltid den där urköttsliga, främmande och farliga burgaren som rörde vid min själ. När du och dina gäster runt grillen botaniserar bland tillbehören, vad är det då för upplevelse som utgör grunden för ditt burgarbygge?

Hamburgare

4 portioner

15 minuter

Ingredienser:

800 g nötfärs på högrev, märgpipa och entrecôte (ca 20 % fett)

2 tsk salt

1-2 krm svartpeppar

Ev. olja till grillpannan

4 hamburgerbröd

Gör så här:

  1. Blanda försiktigt köttfärsen med salt och peppar utan att ”knåda” ihop färsen för mycket.
  2. Forma luftiga ”köttpuckar” som håller ihop men inte är helt kompakta.
  3. Hetta upp en grillpanna penslad med olja på mycket hög värme.
  4. Lägg på två hamburgare åt gången och låt dem få stekyta, vänd sedan och stek den andra sidan tills det börjar tränga upp små droppar köttsaft på ytan, då är hamburgaren klar. Lägg den då kvickt i ett hamburgerbröd, lägg på dina favorittillbehör och hugg in medan den är nygrillad, varm och saftig!

Förslag på tillbehör

ringar av silverlök eller gul lök som jag lägger i iskallt vatten i en kvart så att de blir ordentligt  krispiga och lite mildare i smaken

salladsblad, gärna av någon krispig sort, men vanlig isbergssallad får lite stuns om den får ligga i kallt vatten en stund

tomatskivor

inlagd gurka – smörgåsgurka, amerikansk dill pickle, saltgurka, ättiksgurka eller kanske något alldeles heminlagt? Själv är jag för lat för att lägga in, men jag har den goda turen att känna en mästare på området, nämligen Husmor Lisa, så jag får tag i fantastiska gurkor utan att behöva lyfta ett finger. Om man inte räknar en och annan regndans riktad mot hennes odlingar, förstås…;-)

chèvre och dijonsenap (det kanske låter märkligt men det är fantastiskt gott tillsammans!)

senap och ketchup – jag är tokig i den knallgula amerikanska senapen som med sin syrliga kryddighet blir en snabb genväg till hamburgersmak. Olika senap ger väldigt olika känsla här, så den kan användas för att finjustera upplevelsen, som att mixtra med balansen mellan bas och diskant på stereon: samma låt, annan känsla men allt som allt en jäkligt pigg dänga!

brynt eller karamelliserad lök – jag tycker att den brynta löken ger en mer ”rough” känsla, mer tempo och gatumat medan den karamelliserade löken känns både mer förfinad, mer ”lagad” och ger en nick åt den svenska husmanskosten eftersom den minner om löksås eller pannbiff med lök

majonnäs, naturell eller smaksatt som till exempel rosmarinmajonnäs

smaksatt färskost – vitlök och örter, peppar, taco, soltorkade tomater eller vad som helst som verkar gott

peperonata – sötfyllig eller syrlig, alltefter smak och andra tillbehör

stekt bacon eller sidfläsk

ost – jag brukat använda en mild ost som herrgård eller gouda om jag använder karamelliserad lök eller rosmarinmajonnäs eftersom smakerna krockar annars. Om jag däremot använder rå lök, senap, ketchup och inlagd gurka så kan jag vilja ha en mer smakrik ost som cheddar. Om jag vill att det ska kännas amerikanskt femtiotal så använder jag den inplastade smältosten i skivor – ni vet de där utstansade orangea fyrkanterna av tveksamt ursprung – bara för känslans skull. Underbart knäpp produkt!

Smaklig spis!

Kommentera

