Hurra!

Sista utmaningen i finalen, nerverna på helspänn!

I mästerkocksköket för en sista holmgång

I onsdags blev det fantastiska äntligen officiellt: jag vann Sveriges Mästerkock 2012! Sekunden efter att Leif Mannerström meddelat sina sista poäng i tv-rutan började gratulationerna välla in – jag fick 40 sms på de första 10 minuterna från vänner och tv-tittare och en massa telefonsamtal från radiokanaler, tidningar och tv. Svindlande! Jag minns hur det kändes i finalen, hur nervös jag var när jag stod vid spisen och lade ner min själ i pilgrimsmusslor och blomkålspuré i en sista kraftmätning mot Josephine, som var både samlad och upprymd, skrattade och skojade med juryn och på alla sätt verkade njuta av dagen medan jag i vanlig ordning ägnade mig åt Tunnelseende med Vass Kniv. Jag minns hur det kändes att stå och få poängen, hand i hand med Josephine, och slitas mellan hopp och förtvivlan. Och slutligen minns jag ögonblicket när Leif yttrade de förlösande orden ”nio poäng” och den hemska spänningen förbyttes i en störtflod av glädje och lättnad, stolthet och tacksamhet. Vad som händer härnäst vet jag inte än, men jag vet att jag har funnit min väg och det är med stor glädje och tacksamhet som jag drar på mig kockmössan och lilla rosen och tar de första stegen. Tack alla fina och vänliga människor för allt stöd, uppmuntran och glada tillrop!

12 thoughts on “Hurra!

  1. Grattis, du var grym och ”you had me at the Pavlova”. Då insåg jag att du förmodligen kommer gå vinnande ur det hela-& det gjorde de du med den äran.
    Lycka till en masse med allt framöver!/MVH A

  2. Du e pricken över i:et.. Du e perfekt för detta!!! I morgon köper jag din kokbok 🙂
    Din värme och insperation flödar genom tv rutan! Hoppas på att se mycket mer av dig, du slår kocken Tina med hästlängder 🙂

  3. Det är otroligt! Jag har nåt slags latent matintresse som aldrig kommer loss och väldigt lätt att tappa tålamod o ork i köket. Blir mest bläddra i kokböcker o kolla recept, men själva lagandet är nån annanstans. Och jag är över de fyrtio vid det här laget…
    Men det är nåt med din matlagning som ruskade igång mig. Lagade först din lax med passionstomat, apelsinsmörsås o fänkål för några veckor sen. Mmmmm. Och nu har jag precis smakat den allra ljuvligaste apelsinhollandaise. Det talar liksom till mig med din apelsin o fänkål, din känsla o tanke med matlagning och det känns som att det har öppnat nån liten dörr. Jag brukar för det mesta misslyckas mer el mindre när jag testar nytt, men inte med dina rätter. De har blivit helt perfekta. Och det har kännts enkelt! Lagade nu under earth hour – på gasspis i skenet av stearinljus o jag som brukar riva i golvet, glömma, bränna vid, bli sur för att jag inte vet hur… bara uppförde mig helt smidigt o harmoniskt. Och jädrars vad gott!!
    Precis det du uttrycker att du vill åt med din matlagning, att vi ska se den som ett uttryck o nåt att växa med som människor, har du verkligen lyckats förmedla redan nu innan du egentligen börjat! Iallafall med mig. Stort tack till dig! Känner mig lycklig över det här.
    Boken är beställd och även om jag hoppar över kött, har jag en känsla av att jag ändå kommer hitta en hel del till och med i den bruna avdelningen :-).

    • Hej Lisa! Oj, vad fint det känns att höra, jag blir så glad att jag blir alldeles varm! Och jag älskar bilden du målar upp med gasspisen och stearinljusen, vilken känsla! Det är lustigt, men för mig blev det verkligen annorlunda när jag började tänka medvetet på matlagning som känslouttryck, jag blev bättre i köket, helt enkelt. Det låter som att du har hittat något liknande. Tack för att du delade med dig och jag hoppas verkligen att du kommer att få glädje av kokboken! Nu måste jag jubla lite: jippii! 🙂 Allt gott, Sigrid

  4. Hej Sigrid! Grattis till dig för vinsten! Såg programmet idag. Kul att hitta din blogg och jag vill gärna ställa några ”hur-känns-det” frågor för Allers läsare. Har skickat några frågor via Facebook. Hör gärna av dig så snart du kan eller maila dina tanker till pernilla@tinroof.se.
    Ha d gott
    Pernilla

  5. Ett stort GRATTIS till vinsten Sigrid. Du var min favorit genom hela programmet och imorgon ser jag fram emot att äntligen få köpa din kokbok!!! Stor kram

  6. Jättegrattis härliga underbara kvinna! Du var min favorit från första början och lyckan var stor när du tog hem segern. Du lagade fantastisk mat och dina pavlova du gjorde, dom ser så fantastiskt vackra och goda ut så jag har lovat mig själv att prova att göra dom själv.

    Jättegrattis igen! Och snart står din kokbok även i min bokhylla!
    Kraaam

    • Tusen tack, snälla Erica! Må dina pavlovor bli såsom ulliga stackmoln en sommardag! Och härliga bilder på gåsfonden – det vattnas i munnen. Fondkokardagar = bra dagar! Allt gott, Sigrid

  7. Ping: Hurra! | | Fusion FoodFusion Food

Kommentera

